De Solex

Vooraleer je op pad trekt met je Solex, wil je natuurlijk graag een beetje meer info over ‘de fiets die zelf rijdt’. Solex heeft ook een rijk verleden in Nederland, waar gedurende tientallen jaren geproduceerd werd onder licentie.

Maar we moeten toegeven dat ons hart bij Solex Experience  vooral wat sneller slaat voor de Franse ‘oldtimertjes’. 

De volledige historiek in detail beschrijven zou ons wat te ver brengen, maar hier alvast een samenvatting in een notendop.

‘La bicyclette qui roule toute seule’

 We schrijven 1946 – net na WOII. Groot nieuws, want   de ‘Vélosolex’, afgekort Solex, wordt officieel   gelanceerd. Het geesteskind van Maurice Goudard en   Marcel Mennesson wordt met open armen ontvangen   door een generatie die vrij wil zijn en vol vertrouwen   uitkijkt naar de toekomst. De Solex staat garant voor   zijn zuinig motortje, veilig rijplezier en democratische   prijzen. Precies wat een land in heropbouw nodig   heeft!

 De chouchou van Frankrijk

 Tegen de  jaren ’60 is de Solex een vast onderdeel   van het dagelijkse leven in Frankrijk. In de fabriek te   Courbevoie worden per dag 1.500 Solexen   klaargestoomd om de wijde wereld in te snorren.       Jong en oud, hip en klassiek … het Solexje charmeert   iedereen. De modellen volgen elkaar snel op, en het   succes blijft stijgen. Hij wordt opgemerkt door de   sterren, zijn cult-status groeit langzaam maar zeker.    

 Hip tegen wil en dank

 Ondertussen poseert Cathérine Deneuve in Saint-   Tropez bij een 2200 voor een modecampagne van   Christian Dior, en ook bij Yves Saint Laurent krijgt   de 2200 een rol in zijn campagne voor Life   Magazine. Robert De Niro, Sylvie Vartan, Charles   Aznavour, Chevalier, Louis Mariano, Philippe Noiret,   Mireille Darc … de lijst met Solex-minnende stars is   oneindig. Zelfs Brigitte Bardot ruilt nu en dan eens   haar geliefde Harley in voor een Solex! Ook in de   filmindustrie ontdekt men de charme van de Solex.   In 1975 rijdt Robert Redford op een 3800 door New   York voor de opnames van ‘Three Days of the   Condor’. Steve Mc Queen verplaatst zich op de   opnameset van ‘Le Mans’ met een 3800 Luxe plus.   Audrey Hepburn is haar eigen charmante zelf   op haar 2200 in de film ‘Two for the Road’ … en het   lijstje is nog ver van volledig!                                                      ps: … Nu worden ze gespot in Diksmuide,                               aan  de kust en in de polders … 🙂 

TIMELINE

1905

Maurice Goudard en Marcel Mennesson starten een bedrijfje, Vélosolex S.I.F.A.C in Courbevoie.

1918

Ze maken een hulpmotortje voor een fiets, dat ze op het achterwiel plaatsen. Maar er wordt verder niets mee gedaan.

1941

Tijdens WO II beseft Menesson dat er na de oorlog geen vraag meer zal zijn naar autocarburators. Hij haalt het idee van de fiets opnieuw van onder het stof. Er worden 30 prototypes gemaakt van de fiets met de hulpmotor, maar dit keer wordt het motortje vooraan op het wiel geklikt.

1942

De eerste ‘serie’ wordt uitgetest. Het motortje wordt vast gemonteerd op de zo typerende fiets met de zwanehals.

1946

De Solex wordt nu echt officieel gelanceerd met een 45 cc motor die 0,4 pk levert. De prijs: 13.600 ‘Franse Franken’.  Het is een instant succes. In dat jaar worden per dag 15 Solexen gebouwd.

1964

Na de lancering wordt het ene model na het andere uitgebracht. De verkoop blijft stijgen. Per dag snorren ondertussen 1.500 Solexen vanuit de fabriek van Courbevoie de wijde wereld in.

1975

Het bedrijf wordt opgenomen in de groep Motobécane. Motobécane verwijdert alle Solex modellen die hun eigen merk concurrentie aandoen uit de catalogus. Enkel de 3800 wordt nog verder geproduceerd.

1988

Dit is het jaar waarin de productie van de Solexen in Frankrijk volledig stopgezet wordt. Het Hongaarse bedrijf Impex, eigendom van Fiat en waar men onder licentie produceert, gaat dat jaar in liquidatie wegens slecht management. Vanaf dat jaar stopt dus de productie van de ‘enige echte’ Solexen.