1905
Maurice Goudard en Marcel Mennesson starten een bedrijfje, Vélosolex S.I.F.A.C in Courbevoie.
1918
Ze maken een hulpmotortje voor een fiets, dat ze op het achterwiel plaatsen. Maar er wordt verder niets mee gedaan.
1941
Tijdens WO II beseft Menesson dat er na de oorlog geen vraag meer zal zijn naar autocarburators. Hij haalt het idee van de fiets opnieuw van onder het stof. Er worden 30 prototypes gemaakt van de fiets met de hulpmotor, maar dit keer wordt het motortje vooraan op het wiel geklikt.
1942
De eerste ‘serie’ wordt uitgetest. Het motortje wordt vast gemonteerd op de zo typerende fiets met de zwanehals.
1946
De Solex wordt nu echt officieel gelanceerd met een 45 cc motor die 0,4 pk levert. De prijs: 13.600 ‘Franse Franken’. Het is een instant succes. In dat jaar worden per dag 15 Solexen gebouwd.
1964
Na de lancering wordt het ene model na het andere uitgebracht. De verkoop blijft stijgen. Per dag snorren ondertussen 1.500 Solexen vanuit de fabriek van Courbevoie de wijde wereld in.
1975
Het bedrijf wordt opgenomen in de groep Motobécane. Motobécane verwijdert alle Solex modellen die hun eigen merk concurrentie aandoen uit de catalogus. Enkel de 3800 wordt nog verder geproduceerd.
1988
Dit is het jaar waarin de productie van de Solexen in Frankrijk volledig stopgezet wordt. Het Hongaarse bedrijf Impex, eigendom van Fiat en waar men onder licentie produceert, gaat dat jaar in liquidatie wegens slecht management. Vanaf dat jaar stopt dus de productie van de ‘enige echte’ Solexen.