De Solex
Vooraleer je op pad trekt met je Solex, wil je natuurlijk graag een beetje meer info over ‘de fiets die zelf rijdt’. Solex heeft ook een rijk verleden in Nederland, waar gedurende tientallen jaren geproduceerd werd onder licentie.
Maar we moeten toegeven dat ons hart bij Solex Experience vooral wat sneller slaat voor de Franse ‘oldtimertjes’.
De volledige historiek in detail beschrijven zou ons wat te ver brengen, maar hier alvast een samenvatting in een notendop.
‘La bicyclette qui roule toute seule’
We schrijven 1946 – net na WOII. Groot nieuws, want de ‘Vélosolex’, afgekort Solex, wordt officieel gelanceerd. Het geesteskind van Maurice Goudard en Marcel Mennesson wordt met open armen ontvangen door een generatie die vrij wil zijn en vol vertrouwen uitkijkt naar de toekomst. De Solex staat garant voor zijn zuinig motortje, veilig rijplezier en democratische prijzen. Precies wat een land in heropbouw nodig heeft!
De chouchou van Frankrijk
Tegen de jaren ’60 is de Solex een vast onderdeel van het dagelijkse leven in Frankrijk. In de fabriek te Courbevoie worden per dag 1.500 Solexen klaargestoomd om de wijde wereld in te snorren. Jong en oud, hip en klassiek … het Solexje charmeert iedereen. De modellen volgen elkaar snel op, en het succes blijft stijgen. Hij wordt opgemerkt door de sterren, zijn cult-status groeit langzaam maar zeker.
Hip tegen wil en dank
Ondertussen poseert Cathérine Deneuve in Saint- Tropez bij een 2200 voor een modecampagne van Christian Dior, en ook bij Yves Saint Laurent krijgt de 2200 een rol in zijn campagne voor Life Magazine. Robert De Niro, Sylvie Vartan, Charles Aznavour, Chevalier, Louis Mariano, Philippe Noiret, Mireille Darc … de lijst met Solex-minnende stars is oneindig. Zelfs Brigitte Bardot ruilt nu en dan eens haar geliefde Harley in voor een Solex! Ook in de filmindustrie ontdekt men de charme van de Solex. In 1975 rijdt Robert Redford op een 3800 door New York voor de opnames van ‘Three Days of the Condor’. Steve Mc Queen verplaatst zich op de opnameset van ‘Le Mans’ met een 3800 Luxe plus. Audrey Hepburn is haar eigen charmante zelf op haar 2200 in de film ‘Two for the Road’ … en het lijstje is nog ver van volledig! ps: … Nu worden ze gespot in Diksmuide, aan de kust en in de Polders … Zelf rijden? Klik hier!
TIMELINE
1905
Maurice Goudard en Marcel Mennesson starten een bedrijfje, Vélosolex S.I.F.A.C in Courbevoie.
1918
Ze maken een hulpmotortje voor een fiets, dat ze op het achterwiel plaatsen. Maar er wordt verder niets mee gedaan.
1941
Tijdens WO II beseft Menesson dat er na de oorlog geen vraag meer zal zijn naar autocarburators. Hij haalt het idee van de fiets opnieuw van onder het stof. Er worden 30 prototypes gemaakt van de fiets met de hulpmotor, maar dit keer wordt het motortje vooraan op het wiel geklikt.
1942
De eerste ‘serie’ wordt uitgetest. Het motortje wordt vast gemonteerd op de zo typerende fiets met de zwanehals.
1946
De Solex wordt nu echt officieel gelanceerd met een 45 cc motor die 0,4 pk levert. De prijs: 13.600 ‘Franse Franken’. Het is een instant succes. In dat jaar worden per dag 15 Solexen gebouwd.
1964
Na de lancering wordt het ene model na het andere uitgebracht. De verkoop blijft stijgen. Per dag snorren ondertussen 1.500 Solexen vanuit de fabriek van Courbevoie de wijde wereld in.
1975
Het bedrijf wordt opgenomen in de groep Motobécane. Motobécane verwijdert alle Solex modellen die hun eigen merk concurrentie aandoen uit de catalogus. Enkel de 3800 wordt nog verder geproduceerd.
1988
Dit is het jaar waarin de productie van de Solexen in Frankrijk volledig stopgezet wordt. Het Hongaarse bedrijf Impex, eigendom van Fiat en waar men onder licentie produceert, gaat dat jaar in liquidatie wegens slecht management. Vanaf dat jaar stopt dus de productie van de ‘enige echte’ Solexen.